Steve Jobs

Fondatorul Apple, Steve Jobs, spunea în 2005, după ce trecuse printr-o operaţie pentru a se trata de cancerul de pancreas, că „moartea este cea mai bună invenţie a vieţii”. 

Jobs a spus aceste lucruri într-un discurs în faţa studenţilor Universităţii Stanford. Redăm mai jos fragmentul în care Jobs povesteşte cum i-a schimbat diagnosticul de cancer viaţa.

„În urmă cu un an am fost diagnosticat cu cancer. Am făcut o tomografie la 7:30 dimineaţa care a arătat foarte clar o tumoare la pancreas. Nici nu ştiam ce este un pancreas. Doctorii mi-au zis că este un tip de cancer incurabil şi că voi mai trăi între trei şi şase luni.

M-au sfătuit să mă duc acasă şi să-mi pun lucrurile în ordine, ceea ce în jargonul doctorilor înseamnă că trebuie să te pregăteşti de moarte. Să încerci să-ţi înveţi copiii ceea ce credeai că o să-ţi ia 10 ani, în câteva luni. Să te asiguri că totul se va petrece fără mult stres pentru familie. Să-ţi iei la revedere. 

Am trăit cu povara diagnosticului toată ziua. Spre seară mi s-a făcut o biopsie, mi-au băgat un endoscop pe gât, prin stomac şi prin intestine, m-au înţepat cu un ac în pancreas şi au prelevat câteva celule din tumoare.

Eram sedat, dar soţia mea, care era de faţă, mi-a spus ulterior că după ce celulele au fost analizate la microscop, medicii au început să ţipe. Era o formă rară de cancer pancreatic, care se poate trata prin operaţie. M-am operat şi acum sunt bine. 

A fost momentul în care m-am apropiat cel mai mult de moarte şi sper să nu mai am parte de unul similar în următoarele decade. Dar pentru că am trecut prin astfel de momente, pot vorbi despre acest subiect cu mai multă autoritate decât atunci când moartea era pentru mine doar un concept intelectual. 

Nimeni nu vrea să moară. Nici măcar oamenii care vor să ajungă în Rai nu vor să moară ca să ajungă acolo. Totuşi moartea este destinaţia la care ajungem toţi. Nimeni nu poate scăpa de ea. Şi aşa şi trebuie să fie, pentru că moartea este cea mai bună invenţie a vieţii. Este un element care împrospătează viaţa. Elimină ce e vechi pentru a face loc pentru ce e nou.

Acum voi sunteţi noutăţile, dar peste un timp, nu foarte lung, veţi îmbătrâni şi veţi fi daţi la o parte. Îmi pare rău că par atât de dramatic, dar ăsta este adevărul. 

Timpul vostru este limitat, aşa că nu-l irosiţi trăind viaţa pe care alţii au trasat-o pentru voi. Nu vă lăsaţi manipulaţi de o dogmă – nu trăiţi după concluziile la care au ajuns alţii. Nu lăsaţi zgomotul opiniilor altora să acopere vocea voastră interioară.  Şi cel mai important, aveţi curajul de a vă urma inima şi intuiţia. Ele ştiu deja ceea ce trebuie să fiţi. Restul este secundar. 

Rămâneţi înfometaţi. Rămâneţi naivi”.

sursa : jurnalul.ro

Lasă un răspuns

